Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024

Γ΄ Λυκείου-Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Κριτήριο Αξιολόγησης (Εθελοντισμός)

 

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ:

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:  ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ


Κείμενο 1 (Μη Λογοτεχνικό): Ολυμπία Καμινιώτη-Εθελοντισμός και δημοκρατική διακυβέρνηση (διασκευή)

Η Ολυμπία Καμινιώτη είναι ψυχοθεραπεύτρια και Διευθύντρια Ανάλυσης Αγοράς Εργασίας και Εργασιακών Σχέσεων του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας & Ανθρώπινου Δυναμικού.

Ένα ζήτημα που συνδέεται με τον εθελοντισμό αφορά την αλληλεπίδρασή του με την ιδιότητα του πολίτη και ευρύτερα με την ανάπτυξη της κοινωνικής δημοκρατίας. Το θέμα αυτό συνδέεται με τον τρόπο που λειτουργεί ο εθελοντισμός και οι φορείς που αξιοποιούν την εργασία των εθελοντών αλλά και γενικότερα με ένα ευρύτερο πλαίσιο κοινωνικής συμμετοχής.

Ο τρίτος τομέας[1] γενικά ενισχύει τη συμμετοχή των πολιτών και την εμπλοκή τους στην παροχή κοινωνικών υπηρεσιών. Με τη συμμετοχή των πολιτών στην παραγωγή των υπηρεσιών αυτών δημιουργούνται συνέργειες μεταξύ των δράσεων των πολιτών και του κράτους και μεταξύ των χρηστών και παρόχων. Αυτή η διαδικασία δημιουργεί προϋποθέσεις για μια πιο ισότιμη και δημοκρατική παραγωγή κοινωνικών υπηρεσιών. Θα πρέπει βέβαια να εξετάσουμε τον τρόπο που επηρεάζονται τα άτομα και οι συλλογικότητες από τη διαδικασία αυτή. […]

Όσον αφορά τη συμμετοχή των πολιτών στην παραγωγή κοινωνικών υπηρεσιών θα πρέπει να λάβουμε υπόψη το πόσο εύκολη είναι η συμμετοχή αυτή και ποια είναι τα κίνητρα της συμμετοχής. Σχετικά με το πόσο εύκολη είναι η συμμετοχή των πολιτών σημασία έχει η διάχυση της πληροφόρησης και η διευκόλυνση των υποψήφιων εθελοντών για τη συμμετοχή τους. Τα κίνητρα για συμμετοχή στον εθελοντισμό εξαρτώνται από το πόσο σημαντική είναι η κοινωνική πολιτική για τον πολίτη, πώς τους επηρεάζει συναισθηματικά και πώς αντιλαμβάνονται ότι επηρεάζει το μέλλον, το δικό τους και των άλλων ανθρώπων. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχουν διάφοροι τρόποι συμμετοχής στην συν-παραγωγή κοινωνικών υπηρεσιών και στον εθελοντισμό. Με διαφορετικό τρόπο συμμετέχουν οι επιχειρήσεις, τα άτομα και οι συλλογικότητες. […]

Η ψηφιακή εποχή διευκολύνει τις συνεργατικές δυνατότητες μέσω της δυνατότητας ευρύτερης διάχυσης της σχετικής πληροφόρησης και της παροχής υπηρεσιών από απόσταση, διευκολύνοντας την ανάπτυξη του εθελοντισμού. Βέβαια θα πρέπει να γίνεται κατανοητό ότι υπάρχουν όρια συμμετοχής (glass ceiling), τα οποία εξαρτώνται από διάφορους άλλους παράγοντες.

Όπως ειπώθηκε, η παρατεταμένη οικονομική και κοινωνική κρίση δημιούργησε συνθήκες που ευνόησαν την ανάπτυξη του εθελοντισμού στην Ελλάδα, ένα φαινόμενο που παρατηρείται και σε άλλες χώρες. Η κινητοποίηση για εθελοντική εργασία αυξάνεται επίσης και μετά από διάφορα άλλα τραγικά γεγονότα όπως καταστροφικές πυρκαγιές, σεισμούς, κ.ά. Ο εθελοντισμός επηρεάζεται ακόμα από πολιτισμικά χαρακτηριστικά, την «κουλτούρα» εθελοντισμού που υπάρχει σε κάθε κοινωνία. Ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει τα κίνητρα εθελοντισμού των πολιτών συνδέεται με τη μορφή οργάνωσης των ίδιων των εθελοντικών οργανώσεων. Η εμπιστοσύνη στους φορείς και η περισσότερο δημοκρατική οργάνωση των οργανώσεων που χρησιμοποιούν εθελοντές, που παρέχει περισσότερα δικαιώματα στους εθελοντές αλλά και στους αποδέκτες της εθελοντικής εργασίας παρέχει δύναμη στους εθελοντές (και στους αποδέκτες της βοήθειας) και ενισχύει τον εθελοντισμό.

Σκόπιμο είναι να επισημανθεί ότι η παροχή δικαιωμάτων στους εθελοντές δεν θα πρέπει να συγχέεται με την ανάγκη αυστηρών ορίων σχετικά με τον ρόλο των εθελοντών και το περιεχόμενο των υπηρεσιών που παρέχουν. Όρια απαιτούνται επίσης σχετικά με το τι κάνει η κάθε υπηρεσία του φορέα που χρησιμοποιεί εθελοντές, τις διαδικασίες επιλογής και επιμόρφωσης των εθελοντών καθώς και σαφή πληροφόρηση σχετικά με τη συμμετοχή του εθελοντή στο έργο του φορέα. Σε κάποιες περιπτώσεις οι εθελοντές αποτελούν απλώς τον «τελευταίο τροχό της αμάξης» σε διάφορους φορείς αλλά σε κάποιες περιπτώσεις υιοθετούνται πρακτικές που αξιοποιούν την εργασία και τις γνώσεις του εθελοντή στην αναμόρφωση των υπηρεσιών του φορέα ενώ σε κάποιες άλλες περιπτώσεις οι εθελοντές συμμετέχουν και σε διάφορα επίπεδα λήψεως αποφάσεων.

Ο τρόπος οργάνωσης των φορέων που χρησιμοποιούν εθελοντική εργασία ασκεί πολλαπλές επιδράσεις στο μέγεθος και τη μορφή του εθελοντισμού τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Σε ατομικό επίπεδο επηρεάζει την κινητοποίηση των υποψήφιων εθελοντών ή/και των ενεργών εθελοντών. Σε συλλογικό επίπεδο επηρεάζει τη συνεκτικότητα της κοινωνίας και τη διαμόρφωση αξιών όπως η συλλογικότητα και η δημοκρατικότητα. Αν, για παράδειγμα, σε μια εθελοντική οργάνωση συνηθίζεται η διαβούλευση της δράσης της με όλους τους εμπλεκόμενους (συμπεριλαμβανομένων των αμειβόμενων εργαζομένων, των εθελοντών και των αποδεκτών της βοήθειας) και λαμβάνονται αποφάσεις συλλογικά, δημιουργείται μια συλλογική δυναμική και ενισχύεται μια πολιτική διάσταση διαλόγου και συμμετοχής. Η ανάπτυξη μιας τέτοιας πρακτικής έχει επίσης οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Μέσω των συλλογικών αυτών διαδικασιών οι εμπλεκόμενοι και ειδικά οι εθελοντές έχουν τη δυνατότητα ενίσχυσης του κοινωνικού τους κεφαλαίου αποκτώντας περαιτέρω γνώσεις, δεξιότητες και κοινωνική δικτύωση. Το κοινωνικό κεφάλαιο συμβάλλει σημαντικά στην επιτυχή ένταξη των εθελοντών στην αγορά εργασίας και στην απόκτηση και οικονομικών πόρων.

Ένα άλλο αξιακό ζήτημα που συνδέεται με τον εθελοντισμό συνδέεται με τον ευρύτερο ρόλο των εθελοντικών οργανώσεων στο πλαίσιο παροχής κοινωνικής πολιτικής. Θα πρέπει να εξεταστεί ο ρόλος όλων των εμπλεκομένων στην παροχή αυτή των κοινωνικών υπηρεσιών: του κράτους, του ιδιωτικού τομέα και του τρίτου τομέα. Ποιος είναι ο ρόλος του κάθε ενός από αυτούς; Οι σχέσεις και οι δράσεις τους χαρακτηρίζονται από ανταγωνισμό ή συνέργεια; Η παροχή κοινωνικών υπηρεσιών θα πρέπει να αποτελεί ευθύνη του κράτους και δικαίωμα του πολίτη. Στις περιπτώσεις όμως που δεν μπορούν να καλυφθούν οι υπάρχουσες ανάγκες από το κράτος, με ποιο τρόπο μπορούν να αναπτυχθούν συνέργειες με τον τρίτο και τον ιδιωτικό τομέα με τρόπο ώστε να καλύπτονται αποτελεσματικότερα οι υπάρχουσες ανάγκες αλλά χωρίς να διαβρώνεται ο ρόλος του κράτους ως του πρωταρχικού φορέα παροχής κοινωνικών υπηρεσιών; [...]

Πηγή: Ολυμπία Καμινιώτη, Εθελόντισμός στην Ελλάδα, Υπάρχουσα κατάσταση και προτάσεις, Αθήνα: Φεβρουάριος 2020.

[1]. Ο εθελοντισμός συνδέεται με τον λεγόμενο «τρίτο τομέα» που αντιδιαστέλεται από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και περιλαμβάνει εκτός από ΜΚΟς, συνεταιρισμούς και αλληλέγγυες ομάδες.

Κείμενο 2: Μη Λογοτεχνικό: Ντέιβιντ Κίτινγκ / Δήμητρα Κυρανούδη-Περισσότεροι oι νεκροί ακτιβιστές το 2015

Τρεις νεκροί ακτιβιστές ανά εβδομάδα ήταν ο τραγικός απολογισμός των θυμάτων που έχασαν τη ζωή τους το 2015 σε διάφορες γωνιές του πλανήτη προσπαθώντας να ανακόψουν την επέλαση της βαριάς βιομηχανίας σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος. Συνολικά 185 ακτιβιστές βρήκαν τραγικό θάνατο την περασμένη χρονιά σύμφωνα με τη νέα, αποκαλυπτική έρευνα της διεθνούς ΜΚΟ Global Witness που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα. Ο αριθμός αυτός σημείωσε αύξηση της τάξεως του 59% σε σχέση με το 2014, γεγονός που προκαλεί έντονο προβληματισμό σε διεθνείς περιβαλλοντικές και ανθρωπιστικές οργανώσεις. Σύμφωνα με την έρευνα οι χώρες, στις οποίες καταγράφονται οι περισσότεροι θάνατοι ακτιβιστών, είναι η Βραζιλία, οι Φιλιππίνες και η Κολομβία, με 50, 33 και 26 θανάτους αντιστοίχως. Σύμφωνα με τον Μπίλι Κάιτ που συμμετείχε στην έρευνα της Global Witness η αύξηση των θανάτων οφείλεται στην αύξηση της ζήτησης πρώτων υλών παγκοσμίως. Οι τιμές των πρώτων υλών σημειώνουν τα τελευταία χρόνια μεγάλη πτώση κι έτσι πολλές μεγάλες εταιρείες επιδίδονται σε αναζήτηση σπάνιων πρώτων υλών ακόμη και στις πλέον απροσπέλαστες γωνιές του πλανήτη. Όπως σημειώνει ο Κάιτ, στο πλευρό τους έχουν πολλές εθνικές κυβερνήσεις. «Ολοένα περισσότερα πρότζεκτ εξόρυξης ορυκτού πλούτου ξεκινούν σε περιοχές που μέχρι πρότινος αποτελούσαν παρθένο έδαφος και κατοικούνταν μόνο από αυτόχθονες», εξηγεί ο Κάιτ.

Στη Βραζιλία οι περισσότεροι θάνατοι ακτιβιστών καταγράφονται σε απομακρυσμένες περιοχές στις παρυφές τροπικών δασών του Αμαζονίου. Παρά το ότι η βραζιλιάνικη νομοθεσία απαγορεύει την υλοτομία στα τροπικά δάση, μεγάλες εταιρείες προσλαμβάνουν ολόκληρες εγκληματικές οργανώσεις προκειμένου να εκφοβίσουν ιθαγενείς με απώτερο στόχο την παράνομη απαλλοτρίωση των ιδιοκτησιών τους. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία της βρετανικής Chatam House, το ένα τρίτο της παγκόσμιας ξυλείας που διακινείται παράνομα στον πλανήτη προέρχεται από τη Βραζιλία. Όσοι από τους ντόπιους αντιστέκονται στις παράνομες πρακτικές έρχονται αντιμέτωποι με σκληρή βία, ακόμη και με τον θάνατο. Ένα από τα πιο γνωστά θύματα ήταν πέρσι ο βραζιλιάνος ακτιβιστής Ραϊμούντο ντος Σάντος Ροντρίγκες, ο οποίος απήχθη και δολοφονήθηκε από μέλη εγκληματικής οργάνωσης στο Μαρανιάο, επειδή τασσόταν κατά επενδυτικών σχεδίων σε προστατευόμενη περιοχή του Αμαζονίου.

Στις Φιλιππίνες από την άλλη πλευρά, οι περισσότεροι ακτιβιστές που έπεσαν θύματα βίας είχαν αντιταχθεί σε μεγάλα πρότζεκτ κατασκευής ορυχείων για την εξόρυξη νικελίου και χρωμίου. Η οικονομία της χώρας βασίζεται στην εξόρυξη πρώτων υλών, ενώ ολοένα περισσότεροι παγκόσμιοι κολοσσοί καταφθάνουν στην χώρα για την εκμετάλλευση παρθένων εδαφών. Στις αρχές του 2015 η υπόθεση της εν ψυχρώ μαζικής δολοφονίας 25 ακτιβιστών στο χωριό Λούμαντ των Φιλιππινών πήρε παγκόσμιες διαστάσεις. Μετά το πρωτοφανές στα χρονικά περιστατικό οι 3000 κάτοικοι του χωριού αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους υπό το φόβο νέων δολοφονικών επιθέσεων.

Aυτό πάντως που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι οι μεγαλύτερες ποσότητες παράνομης ξυλείας και άλλων πρώτων υλών καταφθάνουν, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην ΕΕ. Ειδικότερα, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την υλοτομία, απαγορεύεται η εισαγωγή παράνομης ξυλείας, ωστόσο είναι δύσκολη πολλές φορές η εξακρίβωση των μεθόδων που χρησιμοποιούνται στις χώρες προέλευσης.

Παρά τις προσπάθειες για την επιβολή μηχανισμών ελέγχου, από το 2003 μέχρι σήμερα έχει σημειωθεί ελάχιστη πρόοδος. «Πρέπει να καλυφθούν τα νομοθετικά κενά και οι χώρες μέλη της ΕΕ πρέπει να μεριμνούν για την τήρηση της νομοθεσίας και την επιβολή κυρώσεων», εκτιμά η Άνκε Σουλμάιστερ ειδική σε θέματα δασικής πολιτικής στη WWF. Aπό την άλλη, πλευρά τόσο η Global Witness όσο και άλλοι διεθνείς οργανισμοί, απαιτούν να χυθεί άπλετο φως στις υποθέσεις δολοφονίας ακτιβιστών και γι’ αυτό το λόγο απαιτείται η συνδρομή όχι μόνο των επιμέρους εθνικών κυβερνήσεων αλλά και της διεθνούς κοινότητας.

(20.06.2016)

 

Πηγή:https://www.dw.com/el/%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%83%CF%8C%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B9-o%CE%B9-%CE%BD%CE%B5%CE%BA%CF%81%CE%BF%CE%AF-%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%B2%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AD%CF%82-%CF%84%CE%BF-2015/a-19342547

Κείμενο 3: (Λογοτεχνικό) Τάσος Λειβαδίτης-«Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος»


Ο Τάσος Λειβαδίτης (1922-1988) ήταν ποιητής της Πρώτης Μεταπολεμικής Γενιάς. Η ποίησή του, πλούσια σε εκφραστικά μέσα, διαπνέεται από την εφιαλτική μνήμη των αδικαίωτων θυσιών της γενιάς του, διαχέοντας τη συναίσθηση του χρέους στον αναγνώστη.

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν’ αγωνίζεσαι για την ειρήνη και για το δίκιο.
Θα βγεις στους δρόμους, θα φωνάξεις, τα χείλια σου θα
ματώσουν απ’ τις φωνές
το πρόσωπό σου θα ματώσει από τις σφαίρες — μα ούτε βήμα πίσω.
Κάθε κραυγή σου μια πετριά στα τζάμια των πολεμοκάπηλων
Κάθε χειρονομία σου σα να γκρεμίζεις την αδικία.
Και πρόσεξε: μη ξεχαστείς ούτε στιγμή.
Έτσι λίγο να θυμηθείς τα παιδικά σου χρόνια
αφίνεις χιλιάδες παιδιά να κομματιάζονται την ώρα που παίζουν ανύποπτα στις πολιτείες
μια στιγμή αν κοιτάξεις το ηλιοβασίλεμα
αύριο οι άνθρωποι θα χάνουνται στη νύχτα του πολέμου
έτσι και σταματήσεις μια στιγμή να ονειρευτείς
εκατομμύρια ανθρώπινα όνειρα θα γίνουν στάχτη κάτω απ' τις οβίδες.
Δεν έχεις καιρό
δεν έχεις καιρό για τον εαυτό σου
αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
μπορεί να χρειαστεί ν’ αφίσεις τη μάνα σου, την αγαπημένη
ή το παιδί σου.
Δε θα διστάσεις.
Θ’ απαρνηθείς τη λάμπα σου και το ψωμί σου
θ’ απαρνηθείς τη βραδινή ξεκούραση στο σπιτικό κατώφλι
για τον τραχύ δρόμο που πάει στο αύριο.
Μπροστά σε τίποτα δε θα δειλιάσεις κι ούτε θα φοβηθείς.
Το ξέρω, είναι όμορφο ν’ ακούς μια φυσαρμόνικα το βράδι,
να κοιτάς έν’ άστρο, να ονειρεύεσαι
είναι όμορφο σκυμένος πάνω απ’ το κόκκινο στόμα της αγάπης σου
να την ακούς να σου λέει τα όνειρά της για το μέλλον.
Μα εσύ πρέπει να τ’ αποχαιρετήσεις όλ’ αυτά και να ξεκινήσεις
γιατί εσύ είσαι υπεύθυνος για όλες τις φυσαρμόνικες του κόσμου, για όλα τ’ άστρα, για όλες τις λάμπες και για όλα τα όνειρα
αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
μπορεί να χρειαστεί να σε κλείσουν φυλακή για είκοσι ή και περισσότερα χρόνια
μα εσύ και μες στη φυλακή θα θυμάσαι πάντοτε την άνοιξη,
τη μάνα σου και τον κόσμο.
Εσύ και μες απ’ το τετραγωνικό μέτρο του κελλιού σου
θα συνεχίζεις τον δρόμο σου πάνω στη γη.
Κι’ όταν μες στην απέραντη σιωπή, τη νύχτα
θα χτυπάς τον τοίχο του κελλιού σου με το δάχτυλο
απ’ τ’ άλλο μέρος του τοίχου θα σου απαντάει η Ισπανία.
Εσύ, κι ας βλέπεις να περνάν τα χρόνια σου και ν’ ασπρίζουν τα μαλλιά σου
δε θα γερνάς.
Εσύ και μες στη φυλακή κάθε πρωί θα ξημερώνεσαι πιο νέος
Αφού όλο και νέοι αγώνες θ’ αρχίζουνε στον κόσμο
αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
θα πρέπει να μπορείς να πεθάνεις ένα οποιοδήποτε πρωινό.
Αποβραδίς στην απομόνωση θα γράψεις ένα μεγάλο τρυφερό γράμμα στη μάνα σου
θα γράψεις στον τοίχο την ημερομηνία, τ’ αρχικά του ονόματός σου και μια λέξη: Ειρήνη
σα να ’γραφες όλη την ιστορία της ζωής σου.
Να μπορείς να πεθάνεις ένα οποιοδήποτε πρωινό
να μπορείς να σταθείς μπροστά στα έξη ντουφέκια
σα να στεκόσουνα μπροστά σ’ ολάκαιρο το μέλλον.
Να μπορείς, απάνω απ’ την ομοβροντία που σε σκοτώνει
εσύ ν’ ακούς τα εκατομμύρια των απλών ανθρώπων που τραγουδώντας πολεμάνε για την ειρήνη.
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.

[πηγή: Τάσος Λειβαδίτης, Ποίηση, Αθήνα: Κέδρος 21979, σ. 121-124]

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

Α1. Σε μια παράγραφο 60-70 λέξεων να αναφέρετε τις συνθήκες που οδήγησαν στην ευδοκίμηση του εθελοντισμού στη χώρα μας, σύμφωνα με τον συντάκτη του Κειμένου 1.

Μονάδες 20                                                                                                              

Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση τα Κείμενα 1 και 2, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος. Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στα κείμενα:

α) Ο ρόλος των εθελοντών και οι υπηρεσίες που προσφέρουν δεν υφίστανται κανέναν περιορισμό από τους φορείς (Κείμενο 1).

β) Η συμμετοχή σε κοινωνικές υπηρεσίες μπορεί να ενισχύσει τη θέση του εθελοντή στην αγορά εργασίας (Κείμενο 1).

γ) Οι πολυεθνικές παρακάμπτουν τη συνταγματική απαγόρευση στο ζήτημα της ξυλείας. (Κείμενο 2).

δ) Οι μεγαλύτερες ποσότητες παράνομης ξυλείας διατίθενται στον αναπτυσσόμενο κόσμο (Κείμενο 2).

ε) Η εξιχνίαση των φόνων ακτιβιστών συνιστά διακρατικό ζήτημα (Κείμενο 2).

 Μονάδες 10                                                                                                                  

Β2. α) i) Ποια μέσα χρησιμοποιούν οι συντάκτες για να πείσουν τον αναγνώστη στην πρώτη παράγραφο του Κειμένου 2 Τρεις νεκροί ακτιβιστές ανά εβδομάδα […], εξηγεί ο Κάιτ.»]; ii) Ποια στοιχεία του επιστημονικού λόγου ενοφθαλμίζονται στο Κείμενο 2;

 Μονάδες 8                                                                                                            

β) Ποια νομίζετε ότι είναι η πρόθεση του συντάκτη στην 7η παράγραφο: [«Ο τρόπος οργάνωσης… στην απόκτηση και οικονομικών πόρων.»] του Κειμένου 1; Να επισημάνετε έναν τρόπο ανάπτυξης της συγκεκριμένης παραγράφου, σημειώνοντας παράλληλα πώς εξυπηρετεί την πρόθεση αυτή.

Μονάδες 7                                                                                                                

Β3. α) i) Να σχολιάσετε τις γλωσσικές επιλογές των συντακτών στη 2η παράγραφο: [«Στη Βραζιλία οι περισσότεροι θάνατοι ακτιβιστών προστατευόμενη περιοχή του Αμαζονίου.»]  του Κειμένου 2; (Μονάδες 2) ii) Τι δηλώνουν οι επιτονισμένες διαρθρωτικές λέξεις (προκειμένου, επειδή, ειδικότερα, ωστόσο) στο ίδιο κείμενο; (Μονάδες 2) iii) Για ποιον λόγο αξιοποιούνται τα εισαγωγικά στο ακόλουθο χωρίο του Κειμένου 2: «Πρέπει να καλυφθούν τα νομοθετικά κενά και οι χώρες μέλη της ΕΕ πρέπει να μεριμνούν για την τήρηση της νομοθεσίας και την επιβολή κυρώσεων», εκτιμά η Άνκε Σουλμάιστερ ειδική σε θέματα δασικής πολιτικής στη WWF  ; (Μονάδες 1)

Μονάδες 5                                                                                                                     

Β3 β.  i) Να καταγράψετε μια περίπτωση συνυποδηλωτικής χρήσης της γλώσσας στο Κείμενο 1 και να αντικαταστήσετε το περιεχόμενο της λέξης ή φράσης που χρησιμοποιείται μεταφορικά με μία κυριολεκτική (Μονάδες 3). ii) [«Ένα άλλο αξιακό ζήτημα που συνδέεται με τον εθελοντισμό συνδέεται με τον ευρύτερο ρόλο των εθελοντικών οργανώσεων στο πλαίσιο παροχής κοινωνικής πολιτικής.»] Ποιο είδος σύνταξης χρησιμοποιείται στο ανωτέρω χωριό του Κειμένου 1; Τι προσδίδει η συγκεκριμένη σύνταξη στο ύφος του κείμενου (Μονάδες 2);            

 Μονάδες 5                                                                                                                                                                         

Γ1. Να αναφερθείτε στη θεματική του ποιήματος «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος» του Τάσου Λειβαδίτη, σύμφωνα με την κρίση σας. Να συμπεριλάβετε στην απάντηση σας τρεις κειμενικούς δείκτες; Τι επιτυγχάνει ο συντάκτης μέσω της επανάληψης της φράσης «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος» (150-200 λέξεις);

Μονάδες 15                                                                                                             

Δ1. Το σχολείο σας διοργανώνει μια εκδήλωση με θέμα: «Η αξία του εθελοντισμού». Μέσω μιας εισήγησής σας να αναφερθείτε στη συμβολή του εθελοντισμού στην τόνωση των δημοκρατικών θεσμών και στην κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθηθεί για την ανάπτυξη του εθελοντισμού.

 Μονάδες 30                                                                                                                                  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πλήρες Κριτήριο: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Τράπεζα Θεμάτων 14441)

  ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ) Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ     Κείμενο 1 H γλώσσα μας σήμερα Το κεί...